Tuesday, October 12, 2010

KONVO UMS KE 12

Tahun ini ramai bekas pelajarku menerima ijazah sempena konvokesyen ke 12 Universiti Malaysia Sabah. Pastinya berkat ketabahan mereka menghadapi segala ragam pembelajaran dan ketekunan mereka hingga meraih kejayaan. Pastinya lebih manis bagi mereka yang memperolehi keputusan yang cemerlang dan menerima anugerah Universiti sebagai tanda penghargaan.

TAHNIAH aku ucapkan pada semua bekas pelajarku khususnya yang menamatkan pengajian mereka dengan cemerlang.

Dalam kesemua pelajarku ada di antara mereka yang hampir setiap minggu menghadiri kelas pengajian khususku. Mereka bukan sekadar belajar TITAS bahkan belajar dan berbincang tentang hidup dan perjuangan. Atas bahu mereka ini bertimbun segala agenda dan proposal. Mereka sudah ada jawatan khusus sebelum resume dihantar ke jabatan-jabatan dan syarikat yang menawarkan pekerjaan. Merekalah harapan ummah untuk mengembalikan kegemilangan tamadun yang telah runtuh. (Ingat balik daurah kita: Antara Semalam dan Hari Ini, Syahadatul Haq dll…). Harap mereka tidak melupakan semua itu dek kerana kesibukan memikul amanah pejabat setelah bekerja kelak (tapi ramai juga yang kecundang). Bagi mereka ini aku ingin ingatkan bahawa proses tarbiah kalian belum tamat. Banyak lagi yang perlu dipelajari sesuai dengan manhaj tagyir kita yang bertahap. Aku ingatkan juga, andainya kalian lari dari perjuangan ini…segala risiko akan ditanggung sendiri. Kami telah cuba memberi yang terbaik.

Bagi yang sudah konvo, ijazah yang ada gunakan sebaik mungkin untuk membina ummah dan negara. Ruang pekerjaan sekarang agak terhad. Berfikir juga bagaimana hendak memulakan pekerjaan yang menempatkan diri kalian menjadi tauke. Insyaallah aku doakan rezeki kalian dipermudahkan.

Setelah hampir 8 tahun di UMS, inilah kali pertama aku tak berada di pentas konvokesyen dan menyertai perarakan akademik. Selalunya aku terlibat sebagai pembaca doa. Tahun ini aku sendiri mula bergelar seorang pelajar.

0 comments: