Thursday, October 13, 2011

BILA JAWATAN MENJADI MATLAMAT DAN BUKAN LAGI ALAT




Cabaran paling besar bagi anak-anak muda yang ditarbiah ialah apabila berada di alam pekerjaan. Waktu ini akan ramai yang jatuh atau sekurang-kurangnya futur. Walau telah diusrahkan dengan pelbagai bahan tentang kelebihan berada di atas jalan dakwah dan tingginya martabat pejuang di sisi Allah namun bila keluar Universiti dan dapat segulung ijazah ramai yang mula alpa. Bahkan diperingkat mencari kerja pun sudah ada yang mula ‘mendiamkan’ diri padahal ada kemungkinan rakan-rakan seperjuangan mampu membantu.



Bila sudah memegang jawatan, kefuturan akan bertambah tebal dan ia sudah memiliki senjata utama yang boleh dijadikan alat untuk menangkis andaian kawan-kawan.

“Sorry akhi ana baru dapat kerja…belum boleh menyesuaikan diri lagi”. “Sorry akhi, ana out station, over time…every time….”. “Sorry akhi, ana kena bersaing dengan orang lain sebab bila dapat jawatan tu nanti lebih senang ana nak gunakan untuk meluaskan dakwah kita…”. “Sorry akhi, berikan keutamaan pada ikhwah yang dah stabil dulu”.

Kadang kala jawatan yang ia sandang taklah sesibuk mana. Ada je orang lain menjawat jawatan yang sama tapi boleh pun meneruskan amal dan perjuangannya. Bahkan ada orang lebih berjaya dari dia dengan memegang gred dan gaji yang tinggi tapi masihpun ada masa untuk bergerak dan mengerakkan dakwahnya. Sesetengahnya belum berhadapan dengan cabaran berkeluarga dan beranak pinak..

Seorang Murabbi pastinya sukar untuk menjawab alasan-alasan tersebut kerana ia tak ada duit untuk menunjukkan bahawa jalan ini jauh lebih berharga dari kehidupan yang lainnya. Jalan ini dari awal diperkenalkan oleh Rasulullah S.A.W memang tidak menjanjikan habuan. Merekapun tahu. Tapi jalan inilah yang telah membawa Para Rasul dan Sahabat Rasulullah ke syurga. Ini kerana, upahnya cuma akan dibayar di sana.

Berjuang bukanlah bererti kena tinggalkan kerja dan gaji yang lumayan. Itu pemikiran yang salah. Bahkan, bekerjalah, kejarlah pangkat dan gaji yang besar…tapi…kesudahannya jadikan semua itu wasilah/alat untuk perjuanganmu. Jangan sebaliknya…

..Bila jawatan dan kerjaya sudah jadi matlamat dan bukan lagi alat…

yakinilah, akhi akan dapat habuan duniawi tapi belum tentu habuan ukhrawi. Bahkan akhi juga akan terpaksa menjawab soalan yang panjang di hadapan rabul alamin atas amanah fikrah yang diterima. Pasti waktu itu penyesalan akan tiba…

0 comments: