Monday, November 14, 2016

INSAN JUJUR

Malam tadi selepas isya di masjid Telipok, sempat bersembang sekejap dgn 2 org pekerja Indonesia yg bekerja membina Apartment berhampiran masjid. Setiap hari sebelum maghrib mereka akan dtg ke masjid utk solat dan rehat. Balik selepas isya ke penempatan mereka. Saya pelawa mereka kalau ada kelapangan utk bantu membersihkan masjid. Jawatankuasa akan memberikan sedikit saguhati. Segera mereka menjawab: "Nga perlu pak upah2nya. Insyaallah kalau ada kelapangan dia dan kawan2nya akan datang membantu. Bapa inform saja".

Subhanallah, sebenarnya masih ramai manusia jujur yang tidak memandang segala2nya menerusi kacamata RINGGIT walaupun saya yakin mereka sgt memerlukannya. Saya yakin org begini yg akan memenangkan Islam berbanding sesetengah orang yang dibayar utk urus agama tapi yang confirm dia lakukan ialah mengeluarkan upahnya dari ATM setiap bulan sedangkan kerja yang diamanahkan tak setanding gajinya. 

Kebetulan pagi tadi terjumpa mereka tengah tunggu bas utk ke bandar. Kata mereka: " Mau urus kiriman duit dulu buat family di Indonesia". 

Pemuda itu berasal dari tanah kelahiran datuk saya Cirebon Jawa.


0 comments: