Thursday, April 22, 2010

Engkau Ku Sayang

Engkau yang ku sayang
jasamu ku kenang
kerna budi ibu ayah membesarkanku

pengorbananmu ku sanjung selalu

pemergianmu ku iring restu

moga dirahmati dalam cinta rabbi

moga dirahmati di syurga ilahi



kau dodoi kami alunan qurani

kau dendang kami irama jihadi

kata azimatmu ku pegang teguh

hidup pengorbanan syahid impian

nikmat yang hakiki bukannya disini

syurga yang diimpi tak mudah dibeli


Dalam kemarahan kau mendakapku

dalam tangisan engkau berlucu

memerah keringat membesarkanku

agar menjadi insan berilmu….

ibu oh ibu
ayah oh ayah

terima kasihku atas jasamu

terima kasihku atas kasihmu


...chorus..


Ampunilah degil nakalku

anak solehah itu cita-citaku
bagai tersurat diwasiatmu

akan ku kenang dalam hatiku

akan ku semai dalam imanku

akan ku baja dengan darahku
kan mekar subur di dalam hidupku 2X




Lirik lagu yang aku karang untuk menidurkan anakku. Salah satu nasyid dari dua nasyid yang ku karang khusus untuk mendodoikan puteri pertamaku saat kelahirannya tahun 1992. Aku tak pasti lirik dan melodinya bertepatan dengan penulisan lirik dan lagu. Aku tak pernah belajar semua itu. Yang aku tahu lirik ini tercipta secara kebetulan sambil menepuk puteri pertamaku. Mudahan ia membesar dan merasakan lirik itu dalam hidupnya. Aku cipta ia dengan bertemankan kasih sayang dan harapan agar ia membesar menjadi manusia beriman dan pejuang untuk agamanya. Akhirnya ia menjadi lagu khusus untuk menidurkan anak-anakku seterusnya. Yang bestnya, kalau aku susah nak tidur, anak-anakku sendiri mendodoikan ku dengan lagu tersebut.

Yang pastinya, kalau aku dodoikan anak-anakku ketika kecil dengan lagu itu...pasti mereka mudah tidur. Mungkin kerana melodinya yang mengantukkan ...atau besar kemungkinan suara ku yang tak sedap menyebabkan baik mereka tidur cepat dari terus mendengar...ha ha. Cuma itu sahaja yang termampu aku lakukan ketika itu (sebagai student yang sudah berumahtangga) untuk menyatakan sayang ku padanya.

1 comments:

  • Anonymous says:
    April 22, 2010 at 12:32 PM

    selamat berjuang syifa'..
    Masih ingat ada satu lagu abi rakamkan melaui mobile phone..