Tuesday, May 11, 2010

SALAM...



Selamat bercuti kepada semua pelajar UMS. Selamat memulakan kehidupan baru bagi siswa siswi yang menamatkan pengajian mereka semester ini. Bagi yang mengenali saya dan pernah belajar dengan saya, ampun maaf dipohon andainya ada salah dan silap sepanjang bersama.

Apapun, kalian sebenarnya baru bermula. Mantap atau tidaknya persediaan kalian selama berada di UMS akan diuji di luar sana. Itulah medan sebenar. Kalian akan berhadapan dengan alam kerjaya, rumahtangga, masyarakat, harta, agama dan pelbagai cabaran yang tak terduga. Bagi mereka yang benar-benar memiliki modal yang cukup, cekal dan rapat hubungannya dengan yang Maha Pencipta pasti mampu melepasi rintangan.

Bagi anak-anak halaqah yang menghabiskan perjalanan tarbiahnya bersamaku di sini…kalian lebih berharga di hatiku dari dunia dan isinya. Kalianlah ‘impian Hassan al-Banna: Impian semalam adalah kenyataan hari ini”. Teruskan tarbiah anda bersama orang-orang yang lebih hebat, tapi ingat…selagi mana kalian duduk berpangku di hadapan murabbi dan tidak keluar mentarbiah…kalian belum bisa digelar pendakwah. ‘Tidak mungkin seseorang itu digelar pendakwah selagi ia bukan murabbi’. Kalian graduan UMS…lain dari yang lain

Jalan telah siap dipetakan, suluh juga telah dinyalakan. Teruskan perjalanan ‘ala barakatillah. Basahi masa, tenaga, harta dan nyawa anda dengan peluh dakwah. Di manapun anda berada, jadikanlah ia medan untuk dakwahmu dan cemerlangkanlah dirimu di sana. Hati-hati dengan bahaya manja, malas, futur, banyak alasan dan keliru. Bantulah negara ini mencapai kemerdekaan imannya yang sebenar.


0 comments: