Saturday, November 9, 2013

Anak-anak dulu


Dulu zaman aku sekolah menengah, nak minta duit dari mak bapa, selalu berkias...antaranya "kalau di kpg hujan lebat, kirim2 lah sikit airnya ke sini". Malu nak minta sebab tahu betapa penatnya bapa dan mak nak dpt seringgit. Pekerjaan mereka pula sangat mengkuruskan. Aku antara yg sering dibawa bekerja di sungai dan hutan belantara mencari beberapa sen rezeki. Pernah bapa aku berkata: "lain kali cakap terus terang, nanti kami kirim air betul2 baru ku tahu". Seboleh-bolehnya aku tak ingin menyusahkan org tua. Balik kpg setahun sekali. Pakaian ala kadar. Di kpg aku basuh baju sendiri. Aku akan belah kayu api sebnyak2nya buat kegunaan mak memasak. Pergi luar negarapun berbekalkan duit biasiswa yg dikumpul hasil jimat cermat serta ihsan beberapa ahli keluarga yg tak mampu ku balas jasa mereka. Sebolehnya tidak ingin menyusahkan org tua. Kalau boleh yg ku kongsi dengan mrk cuma kebaikan dan kebahagiaan. Kalau sedih dan duka, tutup bawah dulang sajian di rumah sendiri.

Anak2 sekarang, terbalik sikap dan cara berfikir.Jarang berfikir susah payah ibubapa. Org manja dan tidak pandai berdikari, tidak mampu memimpin diri apatah lagi memimpin negeri.

0 comments: