Saturday, November 9, 2013

TUJUAN KAHWIN SEBENAR

Kejayaan sebuah rumahtangga di dunia bukan diukur pada banyaknya harta yg berjaya dihimpunkan utk diwariskan kpd zuriat keturunan. Kejayaan sebenar terletak pada banyak mana 'jihad' yg dilaksanakan oleh keluarga tersebut utk Islam. Suami isteri yg berjaya ialah yg mampu lonjakkan amal pasangan dan menjadikan pasangan lebih 'cinta Allah' dari cinta keluarga. Mengerakkan fikrahnya dalam keluarga dan ummatnya. Itulah BM dakwah. Pada meninggalkan perjuangan kerana kesibukan mengurus keluarga dan harta adalah tanda2 kefasikan. Allah berfirman:

قل إن كان أباؤكم و أبناؤكم و إخوانكم و أزواجكم و عشيرتكم و أموال اقترفتموها و تجارة تخشون كسادها و مساكن ترضونها أحب إليكم من الله و رسوله و جهاد في سبيله فتربصوا حتى يأتي الله بأمره و الله لا يهدي القوم الفاسقين

“Katakanlah sekiranya bapa-bapa kalian, anak-anak, saudara-saudara, pasangan-pasangan, kerabat-kerabat, harta kemegahan, perniagaan yang dikhuatirkan kerugiannya, tempat tinggal yang disenangi kalian lebih kalian cintakan daripada Allah, RasulNya dan berjihad pada jalanNya, maka nantikanlah waktu kedatangan keputusan Allah. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum yang fasiq.”

0 comments: