Sunday, November 16, 2008

ALAHAI...BERCERAI DAH?

Cerai..cerai…cerai. Makin terus hangat isu tersebut. Dalam kelas Diploma Pengajian Islam (Pasca Siswazah) baru-baru ini, majoriti student aku yang jadi Lawyer cerita benda yang sama. Tiap hari ada jer kes orang nak bercerai (takpe gak..berisilah kocek lawyer2 tu). Member-member aku yang jadi hakim di Mahkamah Syariah juga menyebut dalam sehari mereka terpaksa dengar puluhan kes perceraian. Aku ingat kat Sabah sahaja. Tapi, baru ni bila aku dengar perbincangan mengenai perceraian di radio IKIM.FM, ustazah Zawiyah dari JAKIM menyebut perceraian di KL makin meningkat. Yang mengerunkan aku bila ustazah Zawiyah, member-member lawyer dan hakim yang handle kes-kes camni menyebut fakta pelik…pelik la bagi aku, mereka kata banyak yang bercerai ini di usia perkahwinan antara satu hingga lima tahun!!!!...wowww, cepatnya jemu, cepatnya berubah hati???

Kalau dikajilah pasangan-pasangan tersebut…rata-rata perkahwinan mereka adalah atas dasar suka sama suka, cinta bertahun lamanya…bukan paksaan keluarga atau pilihan naqib usrah…he he. Bahkan sebelum kahwin dah cukup kenal habis hati budi dan tak mustahil ada yang dah tahu segala ukuran body…ucapan cinta dan sayang dah tak terkira banyaknya. Sumpah setia entah berapa kali diucap bersaksikan bulan bintang dan Malaikat pencatat amal…tapi bila dah berada di alam perkahwinan, lain pula jadinya.

Padahal, perkahwinan sepatutnya musim menuai janji dan membuktikan kebenaran cinta sejati. Si suami perlu buktikan bahawa memang dialah jejaka pilihan yang mampu membahagiakan isteri, memimpinnya ke syurga duniawi dan ukhrawi. Si isteri pula sepatutnya menjadikan alam berumahtangga tempat membuktikan bahawa dialah gadis pilihan dan pilihan suaminya adalah tepat. Dialah wanita solehah yang akan menghiasi kamar kehidupan suaminya sepanjang hayat. Tapi kenapa semua ini berakhir dengan perceraian?

Benarlah firman Allah SWT:


Maka apakah orang-orang yang mendirikan binaannya atas dasar taqwa kepada Allah dan keridhaan(Nya) itu yang baik, ataukah orang-orang yang mendirikan bangunannya di tepi jurang yang runtuh, lalu bangunannya itu jatuh bersama-sama dengan dia ke dalam neraka Jahannam? Dan Allah tidak memberikan petunjuk kepada orang-orang yang zalim. (QS. 9:109)

Asas rumahtangga yang didirikan amat rapuh. Bersumberkan cinta asyik mahsyok yang nafsu adalah rujukannya. Bahkan ramai yang berumahtangga berlantaikan dosa silam. Dah penat dating di panggung wayang, pusat hiburan dan tempat peranginan….dah bertimbun dosa dan noda hingga tergadai maruah dan harga diri baru terfikir nak kahwin. Bagaimana rumahtangga yang asasnya begini mampu bertahan lama? Asasnya amat duniawi!! Sedang dunia ini sendiri pasti akan berakhir.

Kenapa orang yang begitu lama bercinta cepat bercerai? Kaedah ini tak semestinya betul tapi banyak berlaku…mungkin kerana beberapa sebab.
Pertama: Jemu dah…segala nikmat berumahtangga dah habis dikecapi oleh pasangan tersebut ketika zaman bercinta. Perkahwinan tersebut sekadar prosedur untuk menghalalkan hubungan tapi isinya sudah hampir basi. Malam pertama yang mereka rayakan bukanlah bulan madu bahkan madu yang sudah mula masam dan bila-bila masa bertukar menjadi cuka. Dah selalu sangat berpegang tangan, bila terpegang malam pertamapun dah tak ada rasa apa-apa. Itu malam pertama dah terasa hambar, bagaimana dengan malam ke seribu?
Kedua: Rasa tertipu…dialog drama perkahwinan yang kita dengar: “dulu waktu kita bercinta abang tak macam ni….sekarang lain”. Benarkah sekarang lain? atau memang itulah dia sebenarnya? Dulu di alam bercinta dek kerana sayang tahap gila…mata jadi buta dan telinga jadi tuli. Segala keburukan nampak indah didepan mata. Bak kata orang yang sedang hangat bercinta: kentut pun berbau wangi. Bila bius cinta itu sudah mula hilang powernya di alam rumahtangga, baru terbuka mata dan telinga…waktu itu bukan kata kentut, minyak wangi pun berbau kentut. Barulah tahu kehebatan pasangannya selama bercinta hanyalah lakonan. Lakonan untuk memikat si dia. (Saya teringat kawan saya yang rugged sanggup pakai jubah bila jumpa tunangnya, maklumlah tunangnya itu ustazah…he he).
Ketiga: Bukan agama asasnya…walaupun ia diikat oleh akad nikah cara Islam tapi kosong rohaninya dari nilai agama. Tak terdetik langsung dalam minda kedua-dua mempelai untuk menjadikan tumahtangga mereka sebagai kubu agama, medan dakwah dan tarbiyyah dan institusi menghasilkan generasi pejuang. Mana mungkin pasangan begini terfikir kerana modul usrah datingnya bersumberkan novel ‘Romeo & Juliet’. Bukan al-Quran dan sunnah nabiNya. Perancangan jangka panjang mereka pun lebih berbentuk angka dan ringgit. Bukan iman dan takwa. Sebab itulah standard SIRIM yang mereka guna pakai untuk mengukur ke ‘soleh’ an pasangan sangat rendah. Pasangan yang usung ia ke hulu ke hilir pun bila ditanya tentang peribadinya tetap ia kata…lelaki soleh. Soleh menatang apa tu? Si wanita yang sudi peluknya dari belakang waktu membonceng motor bersama, mudah diusung ke panggung wayang di hujung minggu pun dianggap solehah lagi…benarlah kata orang, hanya jauhari mengenal manikam. Bila dah kahwin…baru terasa kekurangannya. Tapi dah tak guna, dah terlambat…

Apapun alasannya….kadar perceraian makin bertambah setiap tahun. (http://www.islam.gov.my/informasi/statistikperceraianseluruhmalaysia.php)....

(Kekadang nak tergelak tengok orang kahwin hantaran cukup mahal, di tempat yang mewah khususnya di kalangan artis…siap dengan persembahan artis2 jemputan…masuk surat khabar lagi!!, tapi bila buka muka surat berikutnya, terpampang gambar pasangan artis bercerai. Dulupun muka mereka juga yang masuk surat khabar kerana mengegarkan pesada seni tanah air dengan upacara perkahwinan yang mewah dan gilang gemilang…Haii.)

(Ya ALLAH...kekalkan keluarga kami atas agama mu, habiskanlah usia kami untuk menegakkan kalimah mu, kekalkanlah kami bersama hingga ke syurga mu...Allahumma AMIN)

0 comments: