Wednesday, December 2, 2009

JAULAH PULAU BANGGI, KUDAT

Alhamdulillah, tercapai sudah perancangan yang cukup lama untuk mengadakan Jaulah ke Pulau Banggi. Bersama 9 syabab halaqah dan kami sekeluarga, program berjaya diadakan pada 26/11/09-29/11/09. Jaulah ini lebih kepada rehlah untuk memantapkan ukhuwwah. Maklumlah ada di kalangan syabab yang akan menamatkan pengajian, ada yang akan LI selama 6 bulan dan ada akh yang dah kerja dan sanggup datang dari sarawak sekadar untuk program Jaulah dan raya haji bersama di Pulau antara yang terhujung dan terbesar di Malaysia. Jaulah juga bertujuan menziarahi akh cikgu Zahari dan keluarganya yang sudah lebih setahun mengajar di SK Kerakit.


Pemergian kami terpaksa di buat 2 trip. Trip pertama aku dan family bersama 3 syabab. kami bertolak ke Banggi pada khamis 26/11/09 dan bermalam di Rest House Pulau Banggi. Esoknya barulah trip kedua dengan syabab seramai 6 orang datang. Mereka terpaksa solat aidil adha di Kudat. Kami pula solat di Pulau Banggi. Lepas solat raya, kami sembelih kambing korban. Sempat dibeli pada petang khamis setiba kami dari KK. First time sembelih kambing. Alhamdulillah, daging berjaya diagih-agihkan dan selebihnya di buat sup kambing yang juga hidangan raya kami. Licin syabab-syabab tu kerjakan.

Petang sebelum magrib kami bertolak ke Pusat Penyelidikan Rumpai Laut UMS di tengah-tengah laut Banggi. Menaiki bot UMS. Rumah tu ada 4 bilik... Malam tu lepas solat berjamaah berlampukan cahaya bulan dan bintang dan dibawahnya air lautan yang tenang, selepas sedikit tazkirah dan takbir...kami memancing...walau ikan yg dapat tak banyak tapi amat menghiburkan. Pagi esoknya (sabtu) ikan makan banyak sikit...tapi yg lebih indah melihat kejernihan lautan dengan ikan pelbagai spesis dan warna..subhanallah. Aku dan beberapa orang akh, gi naik bot memancing ke tengah laut lagi...seronok.

Tengahari baru balik ke Banggi...lepas asar, kami sewa bot untuk agih-agihkan barang-barang terpakai yang dah lama kami kumpulkan dan sumbangan barang-barang keperluan harian yang disumbangkan oleh seorang prof dari Sekolah Perubatan UMS. Sampai lewat malam baru kerja pengagihan selesai. Malam tu orang kampung ajak makan kenduri korban...sekali lagi pekena sup...kali ni sapi.

Al-Hamdulillah, program berjalan lancar. Cuma yang menyedihkan, hari kami bertolak ke pulau Banggi itulah berlakunya peristiwa bot karam. Pulau Banggi dipenuhi oleh ramai penyelamat dari pasukan polis, bomba, TLDM dan ATMA. Sempat berjumpa dengan seorang yang terselamat. Hingga kami balik ke KK, masih ramai mangsa yang belum ditemui.

Apapun terima kasih banyak Akh Zahari dan keluarga atas segala pertolongan. Tahniah kerana masih thabat dengan perjuangan walau bersendirian di Pulau tersebut. Inilah buah tarbiah yang kita harapkan. Moga menjadi pengajaran pada syabab yang lain bila terjun ke tengah-tengah masyarakat.

Baru sampai di jeti Karakit, Pulau Banggi.



Cikgu Zahari, Guru SK Karakit berbincang dengan syabab...

Perairan Karakit yang indah

Terlebih ukhuwwah...

Tengah punggah barang...

Barang-barang sumbangan dermawan untuk diagih-agihkan pada fakir miskin di Banggi.

Nikmatnya sup kambing....good cholestrol...

Muka-muka kelaparan....

Kantin SK Karakit...

Tinggal tulang....untuk jin...

Hukuman ke atas orang yang makan banyak...

Rest House tempat kami tinggal malam pertama dan ketiga..


Masjid Banggi

Pemandangan Masjid Banggi dan pekan Karakit dari jeti.


Pusat penyelidikan rumpai laut negara/UMS di tengah laut Banggi...malam kedua kami bermalam di sini...mancing
Pemancing separa pro....


Tengah berfikirnak memancing kat mana...
sebahagian ahli jaulah

belakang tu pulau Banggi...jauh juga kalau nak berenang...


Camera man...akh Mahir, peladang man dari Pusa, Sri Aman...akh Azwathir asal Perlis..

Dah nak balik ke Pulau Banggi...sayang nak tinggalkan tempat ni...air jernih, banyak kebesaran Ilahi nampak dari sini

selamat tinggal...pusat rumpai laut..

Muka-muka yang sunburn...

cikgu Zahari menyampaikan barang yg diamanahkan kepada kami oleh penderma kepada seorang penerima di Kg. Karakit.


alahai...banyak lagi ni nak kena edar...takpe...jihad! dakwah itu melahirkan rasa kemanusiaan dan peka dengan keperluan ummah. Pulau Banggi adalah antara kawasan termiskin di Sabah.

kelaparan...selepas selesai agih2kan barangan kepada fakir miskin...bilik di Banggi Rest House



Bot Bomba dan Penyelamat bagi tragedi bot karam...semoga Allah merahmati ruh yang terkorban.
Nak balik ke Kudat dengan menaiki feri di belakang kami...

0 comments: