Wednesday, December 30, 2009

SEM 2 SESI 2009/2010 BERMULA

Kepada pelajar yang akan mengambil kursus TITAS, adalah dimaklumkan saya bukan lagi penyelaras kursus tersebut. Kalian boleh berurusan dengan Ustazah Ros Aiza Mokhtar (Penyelaras Baru) dan Ustazah Dayang Hafizah dan Ustazah Siti Halimah (Pensyarah baru TITAS).

Kepada anak-anak halaqah yang sudah kembali dari cuti yang panjang. Cuti dari perkuliahan, cuti dari tarbiah, cuti dari......pastikan anda tanggalkan lumut-lumut yang melekat di badan akibat terlalu lama tidak dimandikan dengan haruman tazkirah dan fikrah. Agak lama tidak dimuhasabah. Anda makin tua di semester ini. Ruang masa anda makin pendek untuk menghabiskan silibus. Ini bergantung pada kemahuan anda setelah diberi kefahaman.

Bagi yang cemerlang dalam exam semester lepas...tahniah!! bagi yang lemah...rasanya peringatan sudah kerap kali diulang akan kepentingan kejayaan untuk perjuangan masa depan. Mengulang-ulangnya akan menjemukan pendengaran. Usaha lagi.

Selamat menempuhi semester baru, tahun baru hijrah dan masehi....


Permulaan semester yang paling aku tak sibuk, semester ini aku tak dijadualkan mengajar. Selalunya sebagai penyelaras kursus, aku sibuk uruskan penjadualan, pendaftaran pelajar dan lain-lain.

Semester ini sepatutnya aku sudah di UKM atau di Kuching. Bahkan hatiku sudah tidak berada di sini lagi. Setelah 9 tahun berada di KK, aku rasa sudah tiba masanya berhijrah lagi. Beku sudah melakukan rutin yang sama. Benar kata orang, manusia ini punya penyakit yang sama...jemu dengan perkara yang sama.

Mujurlah, aku ada anak-anak didik di sini. Yang hampir tiap minggu duduk di depanku. Mendengarku berbicara tentang hidup dan perjuangan. Merekalah pengobat kejemuanku. Tapi kini aku rasakan mereka sudah boleh memikir sendiri. Jalan dan laluan. Biarlah mereka berguru dengan orang lain. Mudahan ada pengalaman yang mampu mereka timba.Mereka sebenarnya sudah tidak memerlukanku....

Hijrahku kali ini tidak semudah selalu. Kalau dulu aku cuma fikirkan kitab-kitab dan ahli keluarga yang perlu aku bawa. Kini, aku terpaksa membawa banyak kasih dan hati manusia. Harapan dan keinginan. Cita-cita dan perjuangan. Apapun niatku cuma satu...ingin menyumbang di negeri sendiri...walau cuma untuk seketika.

Apapun aku telah berikan majikanku dua pilihan...sambung belajar atau dipinjamkan...



0 comments: