Sunday, December 4, 2016

Buangkan lelahmu



Dia baru sahaja balik kerja. Belum sempat balik ke rumah untuk bertemu anak dan isteri. Ada agenda lebih utama yg melibatkan masa depan ummah. Walaupun program tarbiah kadang membosankan, bagi pejuang itu pitstop utk tukar tayar dan isi minyak. Perjalanan jauh memerlukan tenaga yang banyak. Hanya pejuang yang akan faham budaya hidup begini. Bagi orang kebanyakan habis waktu kerja habislah tugas hari ini. Itupun sudah satu ibadah. Sudah banyak pahala terkumpul utk masuk syurga dan sudah ada gaji hujung bulan utk menyara keluarga.

Bagi pejuang, itu cuma rutin orang biasa. KPI mrk tak masuk syurga jika hanya itu standardnya. Justeru, generasi awal dahulu menghabiskan harta dan nyawa utk fikrah dan perjuangan mrk. Bahkan sedikit yang dinikmati utk diri sendiri walau harta yg dikumpul setinggi gunung kinabalu. Berbeza kefahaman hidup antara si pejuang dan orang biasa. Hakikatnya tanpa org seperti ini, fikrah ini tak akan mampu membina tamadun. Tak mampu berada di puncak angkasa. Fikrah ini sesekali tidak akan menang hanya dgn teori. Kaedahnya cuma satu, ia perlukan pengorbanan dan kesungguhan. Hanya akan dimenangkan oleh mrk yg meletakkannya sbg agenda utama hidup. Bkn sekadar kerja sampingan utk mengisi ruang2 kosong yang ada.

Syurga itu tuhan yg tentukan syaratnya. Bukan kita.

Benarlah firman Allah: 

أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ ۖ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ

Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada ugama Allah). (Al-Baqarah: 214)

أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جَاهَدُوا مِنْكُمْ وَيَعْلَمَ الصَّابِرِينَ

Adakah kamu menyangka bahawa kamu akan masuk Syurga padahal belum lagi nyata kepada Allah (wujudnya) orang-orang yang berjihad (yang berjuang dengan bersungguh-sungguh) di antara kamu, dan (belum lagi) nyata (wujudnya) orang-orang yang sabar (tabah dan cekal hati dalam perjuangan)? (Ali al-Imran: 142).

0 comments: