Sunday, December 4, 2016

HATI MULIA


Kelmarin dalam LRT ke Bangsar. Nampak seorang lelaki yang baru sahaja duduk. Bila terpandang seorang wanita tua, terus ia berdiri dan memberikan tempat duduknya kepada wanita tersebut. Padahal kalau ikut usia dia pun bukannya muda sangat. Ramai lagi yang lebih muda tapi buat- buat tak nampak. Kemudian ia berpindah ke kerusi hadapan yang masih kosong. Baru duduk sekejap dia ternampak seorang wanita muda pakai tongkat ( mungkin OKU penglihatan). Dia berdiri lagi kali kedua dan memberikan tempat duduknya kepada wanita tersebut. Saya terdengar dia bertanya wanita tersebut adakah sudah pernah berusaha jumpa doktor pakar utk rawatan...belum sempat mendengar panjang perbualan mrk LRT pun sampai ke bangsar. Saya terpaksa turun dan mereka meneruskan perjalanan ke destinasi seterusnya...

Masih ada insan berjiwa mulia. Walau saya tak pasti agamanya tapi sifat kemanusiaannya cukup tinggi. Jiwanya penuh belas kasihan dan kasih sayang. Sifat begini mula pudar dalam kalangan masyarakat di Malaysia. Masing2 fikirkan kerehatan sendiri. Sering bjla masuk tandas awam, tandas dibiarkan kotor. Air kencing nampak melekat di sekitar tempat duduk mangkuk tandas. Kencing dan tahi ditinggal begitu saja. Tidak di flush. Isunya mungkin nampak kecil, tapi bila ini jadi budaya dlm masyarakat nampak sgt cara fikir kita makin rosak. Mana mungkin ahli masyarakat begini mampu membina tamadun manusia kalau sekecil2 kebaikan inipun tak mampu ia lakukan. Sepatutnya ia berfikir akan kebajikan orang lain. Suka sekiranya orang lain selesa memasuki tandas selepas gilirannya. Bukankah itu tanda iman. Bukankah nabi pernah menyebut; "sebaik2 manusia ialah yg bermanfaat kpd manusia lain". Ini memudharatkan orang lain. 

Lagi parah sikap begini kalau dilakukan oleh mereka yg berpendidikan. Nampak sangat ilmu yang dipelajari tidak membina sikap dan amalan.

0 comments: