Sunday, December 4, 2016

Rapuhnya Istana Cinta

Rumahtangga kalau asasnya dibina oleh unsur bumi semata-mata memang mudah reput dimakan ulat. Terpesona dgn kecantikan dan ketampanan, cinta yg tak bisa terpisah (kau tercipta untukku), ekonomi kukuh, kerjaya baik, dah terlanjur...asas bumi yang ada tarikh sah lakunya. Bila datang ulat jemu, tiada lagi nilai pada orang yang dulu dianggap bernilai. Tibalah musim pelupusan iaitu cerai.

Bagi orang beriman, rumahtangga dibina atas asas langit. Redha Allah, berkongsi hidup untuk menghabiskan segala-galanya bagi memartabatkan agama Tuhannya...ikatan yang tiada tempoh sahlaku. Kesibukan mereka memikirkan hal umat menyebabkan mereka terlupa segala kelemahan dan kekurangan yang ada pada pasangannya. Mungkin mereka juga jemu seperti manusia lain tapi keghairahan mencari syurga hakiki menyebabkan mereka memandang sepi segala halangan duniawi.

Apapun hati-hati bagi mereka yang memegang janji langit. Tidak semua mampu berpaut lama di tempat tinggi. Ada yang gugur ke bumi kerana ulat nafsu dibenarkan membiak dalam rumahtangganya. Rumahtangga futur ini sudah hilang imuniti dan bila-bila masa akan tamat sah laku jika tidak segera mendaki ke langit semula.

__________________________________________

KUALA LUMPUR 14 Nov. - Sebanyak 48,077 kes perceraian melibatkan pasangan beragama Islam direkodkan sejak Januari hingga 10 Julai tahun ini.

Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Azizah Mohd. Dun berkata, daripada jumlah itu, tiga negeri yang mencatatkan kes tertinggi adalah Selangor (7,731) diikuti Sabah (6,638) dan Johor (4,700).

"Kajian mendapati kebanyakan perkahwinan kali pertama yang berakhir dengan perceraian atau perpisahan adalah dalam tempoh lima tahun dan ke bawah".

0 comments: